Photo: Jean Picon

Fernando Palma Rodríguez

Fernando Palma Rodríguez (Mexican, b. 1957) combines his training as an artist and mechanical engineer to create robotic sculptures that utilize custom software to perform complex, narrative choreographies. His works respond to issues facing indigenous communities in Mexico, addressing human and land rights, violence, and urgent environmental crises. Palma Rodríguez lives in the agricultural region of Milpa Alta outside Mexico City, where he runs Calpulli Tecalco, a non-profit organization dedicated to the preservation of Nahua language and culture. Central to Palma Rodríguez’s practice is an emphasis on indigenous ancestral knowledge, both as an integral part of contemporary life and a way of shaping the future. Fernando Palma Rodríguez lives and works in San Pedro Atocpan, Mexico. He was the subject of a retrospective at Museo de Arte Contemporáneo de Oaxaca (2017). His work has been included in group exhibitions at FRAC des Pays de la Loire, Carquefou, France (2016); Parallel Oaxaca, Mexico (2016); Nottingham Contemporary, England (2015); the Biennial of the Americas, Denver, Colorado (2015); Museo Universitario del Chopo, Mexico City, Mexico (2014); and SITE Santa Fe, New Mexico (2014). Also, there was an exhibition of his work at MoMA in NYC called In Ixtli in Yollotl, We the People” (2018).

Fernando Palma Rodríguez (México, 1957) combina su formación como artista e ingeniero mecánico para crear esculturas robóticas que utilizan software personalizado para realizar complejas coreografías narrativas. Sus obras responden a los problemas que enfrentan las comunidades indígenas en México, abordando los derechos humanos y territoriales, la violencia y las crisis ambientales urgentes. Palma Rodríguez vive en la región agrícola de Milpa Alta en las afueras de la Ciudad de México, donde dirige Calpulli Tecalco, una organización sin fines de lucro dedicada a la preservación de la lengua y la cultura nahua. Un elemento central de la práctica de Palma Rodríguez es el énfasis en el conocimiento ancestral indígena, como parte integral de la vida contemporánea y como una forma de dar forma al futuro. Fernando Palma Rodríguez vive y trabaja en San Pedro Atocpan, México. Fue objeto de una retrospectiva en el Museo de Arte Contemporáneo de Oaxaca (2017). Su obra ha sido incluída en exposiciones grupales en FRAC des Pays de la Loire, Carquefou, France (2016); Parallel Oaxaca, Mexico (2016); Nottingham Contemporary, England (2015); the Biennial of the Americas, Denver, Colorado (2015); Museo Universitario del Chopo, Mexico City, Mexico (2014); and SITE Santa Fe, New Mexico (2014). También tuvo una exposición llamada “In Ixtli in Yollotl, We the People” en el MoMA de Nueva York (2018).